fbpx
  • Me reissattiin joka kesä ympäri Eurooppaa kun olin lapsi, aina siihen saakka kunnes vanhempani erosivat ollessani 8 vuotias. Reissuilla tuli vietettyä paljon aikaa laivalla. Minä ja 1,5 vuotta nuorempi pikkusiskoni oltiin kuin paita ja peppu, vaikkakin luonteeltamme oltiinkin aika erilaisia. Siskoni oli ujo ja hiljainen, minä taas rohkea ja puhelias. Jostain syvältä sisältäni kumpusi tarve siitä, ettei kenenkään tarvitse leikkiä yksin. Niinpä laivan leikkipaikalla aina uuden lapsen sinne tullessa, menin pyytämään häntä kanssamme leikkimään: “Moi! Mun nimi on Emma, tuolla on mun sisko Eevi ja kaikki muut meidän uudet kaverit. Haluutko tulla leikkii meidän kanssa?”

     

    Yhteisö jonne kaikki olisi tervetulleita mukaan
    Elettiin vuotta 2013 ja Facebookista oli tullut aktiivinen paikka eri yhteisöjen välisille keskusteluille. Olin mukana tapahtuma-alan ammattilaisille tarkoitetussa ryhmässä, jossa jokainen sai markkinoida itseään PAITSI ei saanutkaan! “Pois esiintyjät täältä – ei me teitä tänne haluta, me halutaan tekijöitä”. Minua se ihmetytti suuresti. Miksi ihmeessä? Miksei kaikki voinut mainostaa omaa toimintaansa vapaasti? Miksi jotkut jätettiin pois? Tämän seurauksena perustin Facebook sivun Viihdealan ammattilaiset ja julistin, että “Tänne saa sitten tulla ihan kaikki!”. Yhä tänä päivänä sivulla on ihan kivasti tykkääjiä, mutta toiminta lopahti. Lähinnä kai siksi, ettei sen ylläpitoon ja “myllytykseen” tullut silloin satsattua niin paljoa, että homma olisi tosissaan lähtenyt lentoon. Kyse oli kuitenkin “vain yhdestä Facebook sivusta”, jolla oli kyllä hyvä tarkoitusperä.

    Muistan jo vuonna 2011 suunnitelleeni jonkinlaista monitoimitilaa, jossa voisi olla yhdessä monien eri alan toimijoiden kanssa, mutta kuitenkin niin, että asiakkaat hyötyisi siitä monipuolisuudesta. Asiakkaan voisi vinkata aina naapurihuoneessa toimivalle ja niin edelleen. Keikkailin paljon itsenäisesti ja usein kaipasin rinnalle yhteisöä tai jotain jolta kysyä neuvoja. Huomasin myös että esille pääseminen alalla oli todella haastavaa ja tuntui, että ainoastaan suhteilla oli merkitystä – eikä niinkään sillä mitä osaa. Mitä enemmän opin tuntemaan alan toimijoita ja lahjakkaita tekijöitä – sitä enemmän huomasin asian olevan juurikin niin. Esille pääsemisellä ei usein ollut mitään tekemistä sen kanssa, kuinka hyvä tekijä oli. Tapahtuma-alan toimijat olivat hajallaan, ja päätöksiä tehtiin lähinnä omien suhteiden avulla.

     

    Tapahtuma-alan osuuskunta?
    Elettiin kevättä 2015. Olin saanut uudeksi asiakkaakseni ravintolan, jonne suunniteltiin kesäkauden avajaisia. Olin saanut puhuttua itselleni keikan juontajana ja siinä vähän puoli vahingossa ajauduinkin koko tapahtuman tuottajaksi. Siinä ravintoloitsijalle muuta ohjelmaa buukatessani vastaan tuli palkkion maksuista kysymys; kuka laskuttaa ja miten, kun kaikilla ei ollut toiminimiä? Sitä kautta alkoi kehkeytyä idea jonkinlaisesta tapahtuma-alan osuuskunnasta. Tiesin, että se tulisi olemaan vaativa prosessi, ja vaikka itseltäni löytyykin osaamista myös tuottajana, tarvitsisin rinnalleni ihan oikean tuottajan – sellaisen jolla on vahvaa kokemusta tuotannosta ja saa asioita aidosti eteenpäin. Kirjoitin postauksen ideasta Facebookkiin ja kyselin, löytyisikö tuttavapiiristäni ketään ajatuksesta innostunutta?

     

    Ideoista toteutukseen
    Olin tutustunut Merviin syksyllä 2012 juontokeikan kautta; Mervi oli tuotannon puolella ja minä juontajana. Oltiin siitä asti tehty yhteistyötä. Muistan, että Mervi oli joskus heittänyt minulle lausahduksen ”Mitähän kivaa me keksittäis tulevaisuudessa”. Osasinkin siis jo vähän odottaa, että juuri Mervi saattaisi tarttua postaukseeni, ja niin tapahtui. Sovittiin Mervin kanssa treffit. Huomattiin, että molemmilla oli selvästi tarpeita tapahtuma-alaan liittyen. Mervi taisteli usein uusien ammattimaisten tekijöiden löytämisen kanssa. Minä taas pohdin, että miten ihmeessä nämä lahjakkaat toimijat saisi esille? Yhdessä mietittiin, että  miten voitaisiin kohdata toisemme paremmin? Olisiko tässä nyt paikka osuuskunnalle, jonka kautta jatkossa voisi löytää ihan kaiken mitä tapahtumiin tarvitsisi?

     

    Osuuskunta -henkinen osakeyhtiö
    Mietittiin osuuskuntaa pitkään ja tutkittiin osakeyhtiön ja osuuskunnan eroja, ja tultiin lopulta siihen tulemaan, että hallinnollisesti osakeyhtiö olisi tähän parempi ratkaisu. Koska koko idea oli kuitenkin kaikkia hyödyttävän palvelun kehittäminen ja yksi meidän suurimmista arvoista oli ME –henkisyys, päätettiin olla osuuskuntamainen osakeyhtiö – tämä tarkoittaisi sitä, että meidän remmissä mukana olevilla on myös edelleen mahdollisuus vaikuttaa meidän toimintaamme!  Haluttaisiin jatkossakin kuulla mitä meidän mukana olevilla palveluntarjoajilla on sanottavana palvelusta ja sen toiminnasta.
    Toinen tärkeä seikka olisi se, että markkinointimaksut todella suunnattaisiin markkinointiin – mitä enemmän jengiä on mukana, sitä suuremmin meillä on mahdollista panostaa palvelun markkinointiin.

     

    Faktaa tiskiin
    Vaikka olin käynyt jatkuvasti keskusteluja muiden alan toimijoiden kanssa, se ei riittänyt. Oli saatava dataa todisteeksi siitä, ettei  tässä nyt ole kyse vain “mutu-tuntumasta” tai pelkästään minun näkemyksistäni. Keväällä 2017 toteutin kulttuurituotannon opintojeni puitteissa kyselyn, joka oli suunnattu tapahtuma-alan palveluntarjoajille. Kyselyyn vastasi lopulta kaiken kaikkiaan 60 toimijaa ympäri Suomea.
    Kyselyn vastaukset yllättivät yhtiökumppanini sekä yritysasiantuntijat.

    68% kyselyn vastaajista oli kiinnostunut yhteismarkkinointi näkyvyydestä ja
    67%
    oli kiinnostunut verkostoitumisesta sekä tapaamisesta muiden alan toimijoiden kanssa.

     

    Seuraava tulos puolestaan ei yllättänyt meistä ketään:
    Kyselyn 60 vastaajasta 31 vastaajaa uskoi tapahtumatuottajien etsivän tekijöitä omista verkostoista tai omilla suhteilla alan tekijöihin.
    Lisäksi 35 vastaajaa uskoi, että tekijöitä etsitään internetistä, Googlettamalla tai sosiaalisen median avulla.

    Syksyllä 2017 toteutimme nettisivuistamme pilotti version, jota oli testaamassa 13 eri ammattimaista tapahtumajärjestäjää, joilta saatiin sama signaali. Tekijöitä oli haastavaa löytää, erityisesti kun etsi jotain erikoisempaa ja uutta. Palvelumme koettiin ehdottomasti tarpeelliseksi.

     

    Mitä nyt tapahtuu?
    Nyt elämme kevättä 2018 ja Evenderi on pitkän ja hartaan suunnitelutyön tuloksena olemassa! Tiimi sana kuvaa hyvin yhteisön voimaa: TEAM = “together everyone achieves more” eli “yhdessä kaikki saavuttavat enemmän”. Ja se on koko Evenderin perusta.

     

    Haluan siis kutsua Sinut sekä ystäväsi meidän mukaan – yhdessä ME luodaan Evenderin tarina ja siitä tulee meidän näköisemme!

     

    Rakkaudella ja suurella sydämellä;
    Emma Jäntti