fbpx
  • Kun istuttiin saman pöydän ääreen tapahtumatuottaja Mervi Narisen kanssa kesän alussa vuonna 2015, kertoi Mervi tunteesta, ettei uusia tekijöitä ole olemassa. Minä ihmettelin sitä; miten niin? Tapasinhan jatkuvasti toinen toistaan lahjakkaampia artisteja, milloin missäkin yhteydessä. Tällöin alettiin miettimään ratkaisua siihen, miten kohtaisimme jatkossa paremmin toisemme, siis tekijä ja tilaaja.
    Nyt kun elämme kesää 2018 ja etsimme toimijoita mukaan Evenderiin, en enää ihmettele mistä Mervi puhui.

    Tekijöiden etsiminen tuntuu olevan jatkuva suo, josta ei ole pois pääsyä. Kun vastaan tulee jatkuvalla syötöllä bändejä, joilta ei löydy edes yhteystietoja, tulee todella vaikutelma siitä, että ammattimaisia tekijöitä ei todella ole kuin pieni määrä!

    Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, ettei kyse ole usein suinkaan siitä, etteikö bändin soittajat olisi lahjakkaita omassa osaamisessaan. Kyse on vain siitä, että usein luovuus ja taloudellinen näkökulma eivät kohtaa. Miten saada mielettömän upea progebändi keikalle, jos ei tiedä edes kehen ottaa yhteyttä? Mekin haluttaisiin nauttia teidän musiikistanne!

    Isoimmilla toimijoilla on toki managerit, jotka tästä puolesta huolehtii, mutta syksyllä 2017 tapahtumien järjestäjille teettämämme kyselyn perusteella, tapahtumiin kaivattaisiin useimmiten jotain erikoisempaa ja uutta – siispä juurikin niitä pienempiä, aidosti ammattilaisia toimijoita.

    Kun syksyllä 2017 saimme tueksemme laajan kirjon konsultteja, oli kysymys numero yksi seuraava;
    Kuinka paljon alalla on toimijoita? Tähän kysymykseen emme tänä päivänäkään tiedä todellista vastausta, koska sellaista ei yksinkertaisesti ole. Tapahtuma-ala on hajallaan ja toimijat ovat hyvin erilaisia. Osa toimijoista tarjoaa vain osittain palvelujaan juuri tapahtumiin. Osa toimii freelancerina, jolloin toimiala on usein luokittelematta.

    Kesän alussa sain tuekseni työharjoittelijan, jonka pääasiallisiin tehtäviin on kuulunut toimijoiden etsintä. Miten olen häntä toimijoiden etsintään ohjeistanut? Samalla tavalla kuin tapahtumajärjestäjät ovat vastanneet tähän kysymykseen;
    ”Kato Googlesta”
    Olen kaivellut laatikoihin kertyneet käyntikortit, ohjeistanut käymään läpi sähköpostistani mainosviestejä ja etsimään minun Facebook -sivuni tykkäämistä sivuista, kartoittamaan omia verkostoja, miettimään erilaisia luovan alan sivustoja ja yksinkertaisesti Googlettamaan.
    Tässä kiteytyy erinomaisesti se, minkä asioiden kanssa tapahtumien järjestäjät painivat jatkuvasti, ja sitä ongelmaa me Evenderillä olemme ratkaisemassa.

    Evenderi on uusi tapahtuma-alan verkosto ja yhteismarkkinointi –palvelu. Kun kaikki tapahtuma-alan toimijat ovat kootusti saman sivun alla, tekijän ja tilaajan on jatkossa helpompi kohdata toisensa.
    Meidän tarkoitus on auttaa lahjakkaiden osaajien palvelujen markkinoinnissa ja tarvittaessa tuemme myös liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Näin tekijät pääsevät aidosti keskittymään omaan ydinosaamiseensa kun markkinoinnista huolehtii joku muu.

    Evenderi on olemassa, jotta tapahtuma-alalla toiminta helpottuisi, ja jatkossa synnyttäisimme entistäkin parempia tapahtumia.

     

    Kesäterveisin;
    Emma Jäntti