fbpx
  • Mitä promootiot ja promoottorit ovat?

    Promootiot ovat markkinointi- ja tapahtuma-alan keikkoja, joilla työntekijä on vastuussa mielikuvaan vaikuttamisesta ja brändiviestin välittämisesta.
    “Kyse voi olla tuote-esittelystä, maistatuksesta, myymisestä tai edustamisesta erilaisissa tilaisuuksissa”
    kertoo Sara Jokinen, Sarastus Eventsin toimitusjohtaja. Hän on työskennellyt tapahtuma-alalla viimeiset kymmenen vuotta.
    “Promootioita ovat nekin tapahtumat, joissa ei myydä tai esitellä, vaan jossa ollaan yleisenä apuna, ammattitaitoisena henkilökuntana asiakaspalvelutehtävissä. Esimerkiksi infopisteet, rekisteröinnit, tai promoottori voi vetää aktiviteetteja ja emännöidä” Jokinen luettelee monipuolisia työtehtäviä.
    Keikkaan kuuluu myös tapahtumasta raportointi ja kerätty kuluttajapalaute, jotka promootioyritys kokoaa takaisin asiakkaalle.

    Miksi promootio kannattaa?
    Promootio eroaa merkittävästi netissä tehtävään markkinointiin vuorovaikutuksen kautta.
    “Promootiota ei voi tehdä etänä. Kyseessä on aina ihmisen kohtaaminen,” kuvaa Jokinen.
    Hän kertoo promoottorin olevan usein se “one thing”, joka kääntää asiakkaan mielikuvan tuotteesta tai tapahtumasta positiiviseksi.
    Aito vuorovaikutus voivat myös olla yritykselle sen paras keino saada uusia kontakteja. Kontakteja voi saada tavallisena päivänä jopa 7000, jos tuotetta jaetaan näytteenä.
    “Jos kontakti on lyhyt, on tärkeää sanoa asiansa ytimekkäästi ja selkeästi. Asiakkaalle pitää jäädä positiivinen ja informoitu fiilis,” kertoo Jokinen.

    Mikä tekee Sarastus Eventsistä erityisen tapahtuma- ja promootioalan yrityksen?
    “Meillä hoidetaan asiat täsmällisesti ja ammattitaitoisesti, odotukset ylittäen alusta loppuun saakka,” kuvaa Jokinen iloisena, nauttien selkeästi ammatistaan.
    “Tekijöille annetaan mahdollisimman tarkat tiedot keikasta ja keikalle valitaan juuri kyseistä tehtävästä kiinnostuneet ja tehtävään parhaiten sopivat. Tällä alalla pitää olla myös toimistolla nopeita, eli hankkia esimerkiksi sairastuuraajia pika-aikataululla.”
    Kaikki promoottorit ovat tilanteeseen muokkaantuvia työntekijöitä – myyjiä, asiakaspalvelijoita, esittelijöitä tai tapahtuma-avustajia. Aurinkoisuus, energisyys ja ammattitaito ovat Sarastus Eventsin valtteja.
    “Ja meiltä löytyvät juuri ne joustavat ja kokeneet työntekijät, jotka selviävät tilanteesta kuin tilanteesta. Tällä alalla pärjäävät intohimoiset mielikuvan ja asiakaspalvelun ammattilaiset. Kun kokeilin, jäin itse heti koukkuun,” Jokinen kuvaa nauraen.

    Toimittaja Salla Korteniemi