fbpx
  • MITÄ PITÄÄ OTTAA HUOMIOON MYYNTITAPAHTUMAA SUUNNITELLESSA

    Tapahtumien suunnittelu lähtee monesti siitä, että halutaan järjestää esimerkiksi henkilökunnalle yhteinen tapahtuman tai get together yrityksen alihankkijoille. Eli lähdetään miettimään mitä pitäisi järjestää ja kenelle. Sitten, kun on keksitty mitä pitäisi järjestää, lähdetään miettimään miten tämä tapahtuma saatettaisiin onnistuneesti maaliin. Tärkeintä olisi kuitenkin miettiä, miksi tapahtuma ylipäätään halutaan järjestää, joka joskus jopa unohdetaan kokonaan. Mikäli et pysty vastaamaan kysymykseen, miksi kyseinen tapahtuma kannattaa järjestää, kannattaa koko tapahtuma jättää järjestämättä ja suunnata energia johonkin tuottavampaan tekemiseen. Simon Sinek käyttää Kultaisen ympyrän kaavaa auttaakseen ihmisiä ja yrityksiä löytämään perimmäisen ymmärryksen ja suunnan tekemiselleen.

     

    Sinekin mukaan aivan ensimmäiseksi tulisi ajatella sisintä ympyrää ja vastata kysymykseen miksi. Miksi teet mitä teet? Seuraavaksi tulisi vastata keskimmäiseen ympyrään, kysymykseen miten. Miten teemme sen? Ja viimeiseksi kultaisen ympyrän kysymykseen mitä. Mitä me teemme? Aloittamalla tekemisen sisimmästä ympyrästä, eli kysymyksestä miksi, saat Sinekin mukaan paljon syvemmän merkityksen sille mikä motivoi ja inspiroi. Se on syy, seuraus tai usko joka ajaa jokaista organisaatiota eteenpäin.

     

    Kuva: Simon Sinek. Golden Triangle

     

    Case-esimerkki 

    Huikea Tapahtumatuotanto toteutti Lojerin 100-vuotisjuhlat

    Huikea Tapahtumatuotannon erikoisosaamista ovat myynnilliset tapahtumat, kuten messut ja seminaarit, joita Huikea on tuottanut jo useiden vuosien ajan. Kokemus on tuonut Huikean tiimille vankkaa ammattitaitoa ja myynnillisen näkökulman tapahtumasuunnitteluun – eli kuinka tapahtuman avulla voi tehdä lisää kauppaa, tai oikeiden yhteistyökumppanien kanssa keventää kustannuksia. Tavoite, eli tapahtuman miksi, on siis selvä: saada aikaiseksi tulosta ja kassavirtaa, lyhyellä tai pitkällä aikavälillä.

    Huikea toteutti 100-vuotisiltagaalan Lojerille 13.9.2019 Tampereella. Tapahtumassa oli kutsuvieraita kahdestakymmenestäyhdeksästä eri maasta yhteensä neljäsataa henkilöä. Tavoitteena oli sitouttaa alihankkijoita ja samalla juhlistaa hienoa ja menestyksekästä satavuotista taivalta. Tilaisuus koostui päivän informatiivisista seminaareista ja hyvin käsikirjoitetusta iltajuhlasta, joka tarjosi tunne- ja wow-elämyksiä. Punaisena lankana oli Lojerin tuotteet: yksi tapahtuman tavoitteista oli Showroomin esitteleminen vieraille, ja tuotteiden kiinnostavuuden lisäämiseksi Showroom rakennettiin erikseen seminaariin ja näyttävästi valaistuna iltajuhlaan, jolloin se istui parhaalla mahdollisella tavalla tapahtuman kulloisiinkiin teemoihin. Showroom oli isossa roolissa myös tapahtuman after moviessa, jota jaettiin vieraiden kautta ympäri maailmaa tapahtuman jälkeen.

    Projektin erinomaisen onnistuneeseen lopputulokseen vaikutti osaltaan myös se, että Huikean projektitiimi piti kokoajan mielessä kysymyksen “miksi tämä kyseinen tapahtuma järjestetään?” ja sisällytti sen kaikkeen suunnitteluun ja tekemiseen, pieniä yksityiskohtia myöten, kuten sisällyttämällä yrityksen historiikin tapahtuman juontoon oivaltavalla ja viihdyttävällä tavalla. Myös yrityksen tuotevalikoima oli mukana ohjelmassa ja juonnoissa, jotka osittain tehtiin esiintymislavan sijaan Showroomista käsin, ja striimattiin lavan valkokankaille

     

    Kuva: Tapahtuman juontajan Noora Karman show toteutettiin osittain Showroomista käsin, jotta Showroom saatiin aktiiviseksi osaksi tapahtumaa. Show striimattiin lavan valkokankaille. © Miikka Varila

    “Vuosikymmeniä on kierretty kalliita ulkomaalaisia messuja, ja tällä yksittäisellä 100-vuotisjuhlalla brändin arvo nousi pirusti enemmän kun noilla messuilla yhteensä.”
    -Ville Laine, Lojer, toimitusjohtaja

    Minkälaisen tapahtuman ikinä päätätkään järjestää, muista kirkastaa selkeäksi kaikkien mieleen MIKSI kyseinen tapahtuma järjestetään ja myös palata aiheen ääreen projektin edetessä. Näin varmistat, että tekemäsi valinnat ovat oikeassa linjassa kysymyksen “miksi kyseinen tapahtuma järjestetään” kanssa. Muista myös viestiä kaikille tapahtuman kumppaneille, eli mahdollisen tapahtumatoimiston lisäksi myös tapahtumapaikalle, tekniikalle, cateringille jne. miksi järjestätte kyseisen tapahtuman.

    Mikäli haluat haastaa ammattilaisen parantamaan tapahtumanne ja miettimään myynnillistä näkökulmaa, ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.
    Tutustu Huikean toimintaan Evenderin sivuilla täältä.

     

    Artikkelin kirjoittaja
    Anniina, Huikea Tapahtumatuotanto
    www.huikea.net