fbpx
  • Titteli saattaa useasti olla harhaanjohtava. Miksi? Työnteko itsessään ei ole houkuttelevaa, joten tehdään siitä houkuttelevaa mahtavalla tittelillä. Ei näin! Esimerkiksi puhelinmyyjiä haetaan houkuttelevilla ja mitä ihmeellisimmillä nimikkeillä. Myyntisihteeri, markkinointiassistentti, advisor, myyntipäällikkö, markkinointispesialisti. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Puhelinmyynti on työtä siinä missä muukin. Miksi sitä ei voi markkinoida omalla nimellään. Onko tittelillä oikeasti merkitystä? Vastaus on mielestäni kyllä ja ei.

    Yrityksen sisällä, varsinkin pienissä yrityksissä työtehtävät saattavat olla hyvinkin ristiin meneviä eikä työntekijälle välttämättä edes löydy yhtä tiettyä työnkuvaa vastaavaa nimikettä. Työyhteisön sisällä muutenkin on hyvä unohtaa tittelit tiettyyn pisteeseen asti. Liiallinen titteleihin takertuminen tekee työstä kankeaa, suppeaa ja jopa yritykselle haitallista.

    Mietitään tilannetta, jossa joku on kaatanut suklaavanukkaansa lattialle yrityksenne tiloihin.  “Tämän siivous ei kuulu työnkuvaani, olenhan markkinointipäällikkö”. Teille on tulossa iso asiakastapaaminen ja lattia seiniä myöten ui suklaavanukkaassa, koska markkinointipäällikkö ei periaatteesta siivonnut sotkua, vaan tilasi ulkopuolisen siistijän. Siistijällä menee kolme tuntia ennen, kuin pääsee teidän tiloihin. Asiakkaat ovat jo siinä ajassa ehtineet yritykseenne.

    Mietitään tässä tilanteessa mikä on markkinointia ja viestiikö teidän yrityksen siisteys asiakkaille jotain. Eräs viisas Mikko Kalliola kiteytti “Markkinointi on sitä, miten asiakkaita saadaan ja pidetään”. Siistit tilat vaikuttavat asiakkaiden mielikuviin yrityksestä ja varmasti osittain päätöksentekoon. Esimerkiksi ravintolaa valittaessa päätöksentekoon vaikuttaa onko kyseisessä ravintolassa siistit vessat. Vessat jäävät mieleen. Likaiset ja rähjääntyneet vessat eivät houkuta asiakkaita käymään uudelleen. Mikä on ravintolan hygieniataso, jos wc -tiloistakaan ei pidetä huolta?

    Palataan takaisin markkinointipäällikköön ja suklaavanukkaiseen lattiaan. Mietitte varmasti samaa, kuin minäkin. Vanukkaan siivous tässä tapauksessa onkin markkinointipäällikön tehtävä. Potentiaalinen asiakas ei välttämättä palaa takaisin likaiselta näyttävään, suklaiseen ja liukas lattiaiseen yritykseenne. Asiakashankinta on epäonnistunut = markkinointi on epäonnistunut.

    Miksi meillä sitten pitäisi olla tittelit pienessäkin yrityksessä? Vastaus on yksinkertainen. Asiakkaan vuoksi. Asiakkaalle pitää viestiä selkeästi kenelle minä soitan, jotta saan nopeasti avun ongelmaani. Me emme halua hyppyyttää asiakasta henkilöltä toiselle, jotta hän saa vastauksen kysymykseen.

    Itselläni on esim. kova kynnys soittaa yrittäjälle. Tiedän yrittäjän olevan kiireinen enkä haluaisi vaivata häntä ruohonjuuritason kysymyksillä. Toisaalta monet ajattelevat tottakai soitan yrittäjälle, hänhän tietää kaiken. Oikeanlaisilla titteleillä palvelemme paremmin asiakasta, vähennämme omaa työkuormaa sekä selkeytämme yrityksen käytäntöjä.  

    Miksi minä kirjoitan aiheesta? Olen vasta aloittanut Evenderissä  ja sain tehtäväkseni miettiä titteliäni. Olisinko markkinointispesialisti vai markkinointipäällikkö? En mielestäni kumpaakaan. Spesialistiksi tituleeraaminen vaatii aikamoista tietoa ja taitoa ja mielestäni monien vuosien kokemusta. En voi sanoa olevani spesialisti, ainakaan vielä. Päällikkö taas näin varhaisessa vaiheessa tuntuu hassulta, varsinkin kun tarkoituksenani on auttaa ja tehdä päätökset yhdessä yrittäjien kanssa. Miltähän kuulostaisi markkinointikoordinaattori, viestintäkoordinaattori tai markkinointiviestijä? Täytyy muistaa mitä asioita minä tulin tähän yritykseen tekemään. Markkinointiviestintä on keino saada yritys kukoistamaan ja sitä minä haluan tehdä.

    En syyllistä enkä tuomitse ketään, jolla tittelit ovat hakusessa tai niitä ei ole. Jokainen yritys ja yrittäjä tekee päätöksensä käyttävätkö titteleitä vai eivät. Tuon tässä esiin omia ajatuksiani, jotka päähäni putkahtivat miettiessäni työnkuvaani ja tulevaa titteliäni. Pääasia on, että yrityksessä homma toimii!

    Seuraavassa blogitekstissä avaan teille lisää kuka olen, mistä tulen, mitä haluan saavuttaa ja ennen kaikkea mitä teen Evenderissä. Tittelillä tai ilman!

    Terveisin innostunut uusi Evenderiläinen

    Tea Puonti